23 listopada obchodzimy Dzień Fibonacciego! Czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego ciąg Fibonacciego – prosty na pierwszy rzut oka – jest
Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia (ŚDTM) (ang. World Multiplication Table Day) to coroczna bezpłatna akcja edukacyjna. 14. edycja akcji (ŚDTM 2024)
Światowy Dzień Statystyki 2024 obchodzimy właśnie dzisiaj, 20 października 2024r., podkreślając znaczenie statystyki w kształtowaniu społeczeństwa. Dzień ten ustanowiony został
Wiem jak ciężko znaleźć dogodny termin na moje zajęcia. Wiem, że niektóre osoby potrzebują wsparcia, ale koszt zajęć skutecznie ich

Przeczytaj również:

27 sierpnia 2024

Zmiany w podstawie programowej z matematyki w szkole podstawowej

Podstawa programowa została odchudzona o 20%? Dla mnie to fake! Nawet nie chcę się zagłębiać w szczegóły i szukać na siłę skąd ktoś wziął te 20%. Co zostało zmienione? Dodam tylko lekki komentarz, bo to się wręcz samo komentuje:

 

  1. Nie ma działań trudniejszych wykonywanych pisemnie - będą tylko łatwe albo te trudne będą nazwane łatwymi. Zawsze jak jakiś uczeń mówi, że coś dla niego jest trudne, to podaję przykład z głębokością basenu: "Czy 2m to głęboko?" Dla osób potrafiących pływać to nie jest głęboko, a dla osób, którzy mają poniżej 2m wzrostu i niepotrafiących pływać jest to już głęboko.
  2. W klasach 4-6 nie ma dzielenia pisemnego z resztą - później przy wyciąganiu całości z ułamka niewłaściwego będzie trzeba strzelać lub liczyć na palcach
  3. Teraz hit! W klasach 4-6 usunięto wymaganie dotyczące umiejętności rozkładu liczby dwucyfrowej na czynniki pierwsze, ale poniżej można przeczytać, że uczeń znajduje NWD i NWW dla dwóch liczb co najwyżej trzycyfrowych metodą rozkładu na czynniki - nie komentuję.
  4. Nie będzie mixów ułamków, tzn. uczeń nie będzie miał do obliczenia wyrażenia, w którym będzie ułamek zwykły i dziesiętny - będzie wyrażenia albo tylko z ułamkiem zwykłym, albo tylko z ułamkiem dziesiętnym.
  5. Jeśli będzie do obliczenia pole jakiejś figury, to będzie musiała mieć jakieś typowe wymiary. Czyli nie może być zadania, w którym mamy do obliczenia pole trójkąta, w którym podstawa wynosi 1km, a wysokość 1mm.
  6. Przechodzimy do klas 7-8. Tutaj uczeń nie musi znać własności trójkąta równoramiennego - inne trójkąty już tak.
  7. Znikają pierścienie - zadanie typu "oblicz pole kartki w kształcie prostokąta, z której wycięto koło" jest spoko, ale "oblicz pole kartki w kształcie koła, z której wycięto mniejsze koło" już nie. Nie czepiajmy się, że przecież może być zadanie, w którym te dwa koła nie mają wspólnego środka, wtedy pierścienia nie ma i zadanie jest już ok ;)
  8. Nie ma czegoś takiego jak rachunek prawdopodobieństwa - akurat to był dział, w którym królowali uczniowie, którym się nie chciało uczyć na pamięć jakiś wzorów i schematów a wykazywali się innym niż pozostała część klasy, ale logicznym podejściem do zadania. 
  9. No i nie ma zliczania ("na ile sposobów można...") - jak wyżej. Znowu uczniowie, którzy wykazywali się nietypowym podejściem do zadań będą mieć podcięte skrzydła, bo cały dział znika. 

 

Jak widać, jest to 9 punktów, a wszystkich było 170, co daje nam około 5%. Czy coś się zmieni? Czy uczniowie będą mieć odchudzoną podstawę programową? Według mnie nic się nie zmieni. Te dwa działy, które zniknęły (zliczanie i prawdopodobieństwo) nie powoduje żadnej zmiany. Dla każdego była to okazja do podciągania oceny. Pozostałe usunięte elementy z podstawy, które wymieniłem to są zagadnienia, które nauczyciele omijali (np. pierścienie) albo ograniczają rozwój ucznia w logicznym myśleniu, rozwiązywaniu problemów, szukaniu rozwiązań lub łatwiejszej drogi do rozwiązania problemu (dzielenie z resztą czy mix ułamków).

 

Nie mam zamiaru walczyć ze zmianami, ale moi uczniowie dostają zawsze taką dawkę wsparcia, aby z miesiąca na miesiąc potrzebować mnie coraz mniej. Wtedy albo "wypuszczam w świat" samodzielnego ucznia, albo rozwijamy się jeszcze bardziej. Oczywiście ograniczenia są tylko w nastawieniu ucznia do zajęć. Pole do rozwoju w matmie jest ogromne.

mgr Adam Wysocki