Jeśli jest "robota do wykonania" i trzeba to wykonać, to zawsze podchodzę do tego w 100%. Dokładnie tego samego staram
Po wczorajszym przejrzeniu nowej podstawy programowej z matmy w szkole podstawowej podkusiło mnie, by sprawdzić co tam się zmieniło w
Podstawa programowa została odchudzona o 20%? Dla mnie to fake! Nawet nie chcę się zagłębiać w szczegóły i szukać na

Przeczytaj również:

28 sierpnia 2024

Jakie zmiany w podstawie programowej od roku szkolnego 2024/25?

Po wczorajszym przejrzeniu nowej podstawy programowej z matmy w szkole podstawowej podkusiło mnie, by sprawdzić co tam się zmieniło w szkole średniej. Według mnie zmiany są głównie kosmetyczne. Podobnie jak w szkole podstawowej szkoda, że pozbyto się zagadnień mocno nawiązujących do zjawisk występujących w naszym bliskim otoczeniu, bo znowu tracą uczniowie, którzy "buntują" się przy wkuwaniu na pamięć, ale logicznie myśląc są w stanie sami poprawnie dojść do poprawnego wyniku. Jakby popatrzeć na ilość punktów dodanych i ilość punktów wyrzuconych z podstawy programowej, to wychodzimy na zero lub blisko zera. Warto też nadmienić, że dodane zagadnienia już były w podręcznikach ;)

 

Poziom podstawowy - czego brakuje?

  1. Rozwiązywanie nierówności z wartością bezwzględną
  2. Rozkład wielomianu metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias oraz metodą grupowania
  3. Dodawanie i odejmowanie wyrażeń wymiernych o różnych mianownikach
  4. Równania wymierne stworzone z wielomianów w postaci iloczynowej i przyrównane do zera
  5. Przekształcenia wykresu funkcji względem osi X oraz osi Y 
  6. Twierdzenie o dwusiecznej kąta
  7. Twierdzenie o kącie między styczną i sieczną
  8. Odległość punktu od prostej
  9. Odchylenie standardowe

 

Poziom podstawowy - przesunięto z rozszerzenia:

  1. Dowód z podzielności i reszt z dzielenia liczb naturalnych
  2. Dowody geometryczne
  3. Kąt dwuścienny między półpłaszczyznami
  4. Kąt między ścianami bryły

 

Poziom podstawowy - co dodano?

  1. Wielkości odwrotnie proporcjonalne
  2. Ciągi określone rekurencyjnie
  3. Szukanie w walcach i w stożkach kąta między odcinkami oraz kąta między odcinkami i płaszczyznami
  4. Wraca walec, stożek oraz kula (pole powierzchni i objętość)

 


 

Poziom rozszerzony - czego brakuje?

  1. Znajdowanie pierwiastków wymiernych wielomianu o czynnikach całkowitych (schemat Hornera)
  2. Przekształcenia wykresu funkcji z zastosowaniem wartości bezwzględnej
  3. Nierówności trygonometryczne
  4. Dowody geometryczne
  5. Szukanie punktów wspólnych prostej i okręgu oraz prostej i paraboli
  6. Przekrój prostopadłościanu
  7. Złożony model zliczania elementów

 

Poziom rozszerzony - przesunięto z podstawy:

  1. Metoda grupowania wyrazów w wyrażeniach algebraicznych
  2. Rozkład wielomianu metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias oraz metodą grupowania
  3. Dodawanie i odejmowanie wyrażeń wymiernych o różnych mianownikach
  4. Równania wymierne stworzone z wielomianów w postaci iloczynowej i przyrównane do zera
  5. Przekształcenia wykresu funkcji względem osi X oraz osi Y
  6. Wyznaczanie równania prostej prostopadłej oraz prostej stycznej do okręgu

 

Poziom rozszerzony - co dodano?

  1. Podstawowe własności trójkąta Pascala oraz własności współczynnika dwumianowego (symbol Newtona)
  2. Równania wielomianowe, które da się sprowadzić do równań dwukwadratowych
  3. Złożenia funkcji
  4. Dowód na monotoniczność funkcji
  5. Dodawanie i mnożenie wektorów przez liczbę (analitycznie i geometrycznie)
  6. Wzór Bayesa
  7. Własność Darboux

 

Moim zdaniem nie ma co analizować co zostało dodane a co usunięte, czego się uczyć a co można olać, na co nałożyć większy nacisk, a co można opanować w późniejszym terminie. Moja metoda podejścia do matematyki się nie zmienia. Jeśli ktoś chciałby zmienić nastawienie i do szkolnych zajęć (sprawdzianów i egzaminów) podchodzić bez stresu, to zapraszam na moje zajęcia, w których dasz radę włączyć MATMĘ w swojej głowie! Bo każdy wszystkie te umiejętności posiada, tylko nie zawsze wie jak poprawnie ich użyć, żeby przynosiły korzyści w postaci odpowiednich ocen w szkole i zadowalających wyników na egzaminach.

mgr Adam Wysocki