Po wczorajszym przejrzeniu nowej podstawy programowej z matmy w szkole podstawowej podkusiło mnie, by sprawdzić co tam się zmieniło w szkole średniej. Według mnie zmiany są głównie kosmetyczne. Podobnie jak w szkole podstawowej szkoda, że pozbyto się zagadnień mocno nawiązujących do zjawisk występujących w naszym bliskim otoczeniu, bo znowu tracą uczniowie, którzy "buntują" się przy wkuwaniu na pamięć, ale logicznie myśląc są w stanie sami poprawnie dojść do poprawnego wyniku. Jakby popatrzeć na ilość punktów dodanych i ilość punktów wyrzuconych z podstawy programowej, to wychodzimy na zero lub blisko zera. Warto też nadmienić, że dodane zagadnienia już były w podręcznikach ;)
Poziom podstawowy - czego brakuje?
- Rozwiązywanie nierówności z wartością bezwzględną
- Rozkład wielomianu metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias oraz metodą grupowania
- Dodawanie i odejmowanie wyrażeń wymiernych o różnych mianownikach
- Równania wymierne stworzone z wielomianów w postaci iloczynowej i przyrównane do zera
- Przekształcenia wykresu funkcji względem osi X oraz osi Y
- Twierdzenie o dwusiecznej kąta
- Twierdzenie o kącie między styczną i sieczną
- Odległość punktu od prostej
- Odchylenie standardowe
Poziom podstawowy - przesunięto z rozszerzenia:
- Dowód z podzielności i reszt z dzielenia liczb naturalnych
- Dowody geometryczne
- Kąt dwuścienny między półpłaszczyznami
- Kąt między ścianami bryły
Poziom podstawowy - co dodano?
- Wielkości odwrotnie proporcjonalne
- Ciągi określone rekurencyjnie
- Szukanie w walcach i w stożkach kąta między odcinkami oraz kąta między odcinkami i płaszczyznami
- Wraca walec, stożek oraz kula (pole powierzchni i objętość)
Poziom rozszerzony - czego brakuje?
- Znajdowanie pierwiastków wymiernych wielomianu o czynnikach całkowitych (schemat Hornera)
- Przekształcenia wykresu funkcji z zastosowaniem wartości bezwzględnej
- Nierówności trygonometryczne
- Dowody geometryczne
- Szukanie punktów wspólnych prostej i okręgu oraz prostej i paraboli
- Przekrój prostopadłościanu
- Złożony model zliczania elementów
Poziom rozszerzony - przesunięto z podstawy:
- Metoda grupowania wyrazów w wyrażeniach algebraicznych
- Rozkład wielomianu metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias oraz metodą grupowania
- Dodawanie i odejmowanie wyrażeń wymiernych o różnych mianownikach
- Równania wymierne stworzone z wielomianów w postaci iloczynowej i przyrównane do zera
- Przekształcenia wykresu funkcji względem osi X oraz osi Y
- Wyznaczanie równania prostej prostopadłej oraz prostej stycznej do okręgu
Poziom rozszerzony - co dodano?
- Podstawowe własności trójkąta Pascala oraz własności współczynnika dwumianowego (symbol Newtona)
- Równania wielomianowe, które da się sprowadzić do równań dwukwadratowych
- Złożenia funkcji
- Dowód na monotoniczność funkcji
- Dodawanie i mnożenie wektorów przez liczbę (analitycznie i geometrycznie)
- Wzór Bayesa
- Własność Darboux
Moim zdaniem nie ma co analizować co zostało dodane a co usunięte, czego się uczyć a co można olać, na co nałożyć większy nacisk, a co można opanować w późniejszym terminie. Moja metoda podejścia do matematyki się nie zmienia. Jeśli ktoś chciałby zmienić nastawienie i do szkolnych zajęć (sprawdzianów i egzaminów) podchodzić bez stresu, to zapraszam na moje zajęcia, w których dasz radę włączyć MATMĘ w swojej głowie! Bo każdy wszystkie te umiejętności posiada, tylko nie zawsze wie jak poprawnie ich użyć, żeby przynosiły korzyści w postaci odpowiednich ocen w szkole i zadowalających wyników na egzaminach.
mgr Adam Wysocki