23 listopada obchodzimy Dzień Fibonacciego! Czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego ciąg Fibonacciego – prosty na pierwszy rzut oka – jest
Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia (ŚDTM) (ang. World Multiplication Table Day) to coroczna bezpłatna akcja edukacyjna. 14. edycja akcji (ŚDTM 2024)
Światowy Dzień Statystyki 2024 obchodzimy właśnie dzisiaj, 20 października 2024r., podkreślając znaczenie statystyki w kształtowaniu społeczeństwa. Dzień ten ustanowiony został
Wiem jak ciężko znaleźć dogodny termin na moje zajęcia. Wiem, że niektóre osoby potrzebują wsparcia, ale koszt zajęć skutecznie ich

Przeczytaj również:

28 sierpnia 2024

Jakie zmiany w podstawie programowej od roku szkolnego 2024/25?

Po wczorajszym przejrzeniu nowej podstawy programowej z matmy w szkole podstawowej podkusiło mnie, by sprawdzić co tam się zmieniło w szkole średniej. Według mnie zmiany są głównie kosmetyczne. Podobnie jak w szkole podstawowej szkoda, że pozbyto się zagadnień mocno nawiązujących do zjawisk występujących w naszym bliskim otoczeniu, bo znowu tracą uczniowie, którzy "buntują" się przy wkuwaniu na pamięć, ale logicznie myśląc są w stanie sami poprawnie dojść do poprawnego wyniku. Jakby popatrzeć na ilość punktów dodanych i ilość punktów wyrzuconych z podstawy programowej, to wychodzimy na zero lub blisko zera. Warto też nadmienić, że dodane zagadnienia już były w podręcznikach ;)

 

Poziom podstawowy - czego brakuje?

  1. Rozwiązywanie nierówności z wartością bezwzględną
  2. Rozkład wielomianu metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias oraz metodą grupowania
  3. Dodawanie i odejmowanie wyrażeń wymiernych o różnych mianownikach
  4. Równania wymierne stworzone z wielomianów w postaci iloczynowej i przyrównane do zera
  5. Przekształcenia wykresu funkcji względem osi X oraz osi Y 
  6. Twierdzenie o dwusiecznej kąta
  7. Twierdzenie o kącie między styczną i sieczną
  8. Odległość punktu od prostej
  9. Odchylenie standardowe

 

Poziom podstawowy - przesunięto z rozszerzenia:

  1. Dowód z podzielności i reszt z dzielenia liczb naturalnych
  2. Dowody geometryczne
  3. Kąt dwuścienny między półpłaszczyznami
  4. Kąt między ścianami bryły

 

Poziom podstawowy - co dodano?

  1. Wielkości odwrotnie proporcjonalne
  2. Ciągi określone rekurencyjnie
  3. Szukanie w walcach i w stożkach kąta między odcinkami oraz kąta między odcinkami i płaszczyznami
  4. Wraca walec, stożek oraz kula (pole powierzchni i objętość)

 


 

Poziom rozszerzony - czego brakuje?

  1. Znajdowanie pierwiastków wymiernych wielomianu o czynnikach całkowitych (schemat Hornera)
  2. Przekształcenia wykresu funkcji z zastosowaniem wartości bezwzględnej
  3. Nierówności trygonometryczne
  4. Dowody geometryczne
  5. Szukanie punktów wspólnych prostej i okręgu oraz prostej i paraboli
  6. Przekrój prostopadłościanu
  7. Złożony model zliczania elementów

 

Poziom rozszerzony - przesunięto z podstawy:

  1. Metoda grupowania wyrazów w wyrażeniach algebraicznych
  2. Rozkład wielomianu metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias oraz metodą grupowania
  3. Dodawanie i odejmowanie wyrażeń wymiernych o różnych mianownikach
  4. Równania wymierne stworzone z wielomianów w postaci iloczynowej i przyrównane do zera
  5. Przekształcenia wykresu funkcji względem osi X oraz osi Y
  6. Wyznaczanie równania prostej prostopadłej oraz prostej stycznej do okręgu

 

Poziom rozszerzony - co dodano?

  1. Podstawowe własności trójkąta Pascala oraz własności współczynnika dwumianowego (symbol Newtona)
  2. Równania wielomianowe, które da się sprowadzić do równań dwukwadratowych
  3. Złożenia funkcji
  4. Dowód na monotoniczność funkcji
  5. Dodawanie i mnożenie wektorów przez liczbę (analitycznie i geometrycznie)
  6. Wzór Bayesa
  7. Własność Darboux

 

Moim zdaniem nie ma co analizować co zostało dodane a co usunięte, czego się uczyć a co można olać, na co nałożyć większy nacisk, a co można opanować w późniejszym terminie. Moja metoda podejścia do matematyki się nie zmienia. Jeśli ktoś chciałby zmienić nastawienie i do szkolnych zajęć (sprawdzianów i egzaminów) podchodzić bez stresu, to zapraszam na moje zajęcia, w których dasz radę włączyć MATMĘ w swojej głowie! Bo każdy wszystkie te umiejętności posiada, tylko nie zawsze wie jak poprawnie ich użyć, żeby przynosiły korzyści w postaci odpowiednich ocen w szkole i zadowalających wyników na egzaminach.

mgr Adam Wysocki